Onderzoek van opleidingen
Bij de onderzoekslijn ‘onderzoek van opleidingen’ worden activiteiten verricht om kennisdeling op het gebied van epilepsie te verbeteren. Het gaat onder andere om het ontwikkelen en evalueren van diverse opleidingsmodulen, onderzoek naar de meest optimale vorm om neurologen te trainen, EEG’s te lezen en activiteiten op het gebied van richtlijnontwikkeling.
Richtlijnen voor klinische praktijk (Clinical Practical Guidelines of CPG’s) zijn essentiële hulpmiddelen die zorgprofessionals en zorgontvangers helpen bij het nemen van weloverwogen beslissingen bij het leveren van optimale zorg. Deze CPG’s worden systematisch ontwikkeld door expertpanels, waaronder CPG-methodologen, zorgprofessionals en patiëntvertegenwoordigers. Panelleden hebben echter vaak geen formele training in CPG-ontwikkeling en de nauwkeurigheid en complexiteit van dit proces zijn de afgelopen decennia aanzienlijk toegenomen. Het is belangrijk om CPG-panelleden te trainen om de ontwikkeling van hoogwaardige CPG’s te garanderen die van invloed zijn op de zorgverlening. Het doel van het onderzoek naar training in richtlijnontwikkeling is om een leerplatform te ontwikkelen dat deze richtlijn(ontwikkeling) kan ondersteunen en uniformeren.
Specifieke doelen van dit onderzoeksproject zijn:
- de implementatie van actuele richtlijnen versterken;
- een leerplatform creëren voor belanghebbenden betrokken bij richtlijnen;
- zorgprofessionals opleiden met betrekking tot doelmatige zorg door hen te betrekken bij het maken van evidence based richtlijnen;
- de efficiëntie van het actualiseren van richtlijnen versterken.
Dit doen we door het optimaliseren van richtlijntraining, het creëren van een online community en e-learning platform, het ontwikkelen van richtlijn testcases binnen de leeromgeving en evalueren door middel van ontwerpgericht onderzoek dat is gericht op het verder ontwikkelen en verbeteren van de training.