A5 DSC 3474

Neurologische aandoeningen en een leer- en ontwikkelstoornis

Kinderen en jongeren met een neurologische aandoening kunnen te maken krijgen met zorgvragen op het gebied van leren en ontwikkeling. Ze hebben dan bijvoorbeeld veel moeite met lezen of hebben problemen met hun concentratie en geheugen. Dat er een link kan zijn tussen een neurologische ziekte of aandoening en leerprestaties en gedrag is nog relatief onbekend. Niet alleen ouders en andere familieleden zijn zich hiervan nog onvoldoende bewust. Ook zorgverleners en onderwijskundigen hebben behoe­fte aan informatie en advies. 

Het is belangrijk de sterke en zwakke kanten in (de ontwikkeling van) het leren en gedrag van een kind met een neurologische aandoening tijdig in kaart te brengen. Dan is het mogelijk om voortijdig in te spelen op latere cognitieve en/of gedragsproblemen. Dat voorkomt dat leerprestaties of de ontwikkeling achterblijven bij de feitelijke mogelijkheden van een kind.

Bestaat het vermoeden dat de leer- of ontwikkelingsstoornis van een kind samenhangt met zijn neurologische aandoening? Of is dit al aangetoond? Dan biedt het Centrum voor Neurologische Leer- en Ontwikkelingsstoornissen van Kempenhaeghe meer inzicht in deze problematiek. Het centrum is enig in zijn soort.

De disciplines kinderneurologie, klinische neuropsychologie en neurodidactiek zijn in het centrum bij elkaar gebracht. Ook is er de optie om het aan Kempenhaeghe verbonden onderwijsexpertisecentrum De Berkenschutse erbij te betrekken. Dit  biedt extra invalshoeken en maakt afstemming makkelijker met de school van het kind, of dit nu een reguliere school is of een school voor speciaal onderwijs. 

Uiteenlopende neurologische aandoeningen

In ons centrum zien we kinderen met zeer van elkaar verschillende neurologische aandoeningen, onder meer: afwijkingen of infecties van het zenuwstelsel, traumatisch hersenletsel, neurologische aandoeningen als gevolg van complicaties rondom geboorte of erfelijkheid en spierziekten en neurofibromatose type 1. Voor deze laatste doelgroep zijn specifieke zorgprogramma’s opgezet.

Spierziekten

Bij een spierziekte zoals de ziekte van Duchenne en de ziekte van Becker, gaat er iets mis met de aansturing van de spieren. Daarbij spelen onder meer bepaalde eiwitten een rol. Het is nog niet zo lang bekend dat deze ook een functie in het brein vervullen in hersengebieden die te maken hebben met het geheugen, het automatiseren van leervaardigheden (lezen en rekenen) en gedrag. 

Dankzij verbeterde medische zorg en technologie is de kwaliteit van leven en levensverwachting van kinderen met een spierziekte aanzienlijk verbeterd. Een toekomstperspectief waarvan studeren, werken en zelfstandig wonen deel uit maken, behoort tot de mogelijkheden. Des te belangrijker om leer- of gedragsproblematiek vroegtijdig te signaleren en te onderzoeken. Zo kan het kind  optimale behandeling of begeleiding worden geboden.

Heeft u vragen over neurologische aandoeningen?