Neurologische aandoeningen en een leer- en ontwikkelstoornis
Kinderen en jongeren met een neurologische aandoening kunnen te maken krijgen met zorgvragen op het gebied van leren en ontwikkeling. Ze hebben dan bijvoorbeeld veel moeite met lezen of hebben problemen met hun concentratie en geheugen. Dat er een link kan zijn tussen een neurologische ziekte of aandoening en leerprestaties en gedrag is nog relatief onbekend. Niet alleen ouders en andere familieleden zijn zich hiervan nog onvoldoende bewust. Ook zorgverleners en onderwijskundigen hebben behoefte aan informatie en advies.
Het is belangrijk de sterke en zwakke kanten in (de ontwikkeling van) het leren en gedrag van een kind met een neurologische aandoening tijdig in kaart te brengen. Dan is het mogelijk om voortijdig in te spelen op latere cognitieve en/of gedragsproblemen. Dat voorkomt dat leerprestaties of de ontwikkeling achterblijven bij de feitelijke mogelijkheden van een kind.
Bestaat het vermoeden dat de leer- of ontwikkelingsstoornis van een kind samenhangt met zijn neurologische aandoening? Of is dit al aangetoond? Dan biedt het Centrum voor Neurologische Leer- en Ontwikkelingsstoornissen van Kempenhaeghe meer inzicht in deze problematiek. Het centrum is enig in zijn soort.
De disciplines kinderneurologie, klinische neuropsychologie en neurodidactiek zijn in het centrum bij elkaar gebracht. Ook is er de optie om het aan Kempenhaeghe verbonden onderwijsexpertisecentrum De Berkenschutse erbij te betrekken. Dit biedt extra invalshoeken en maakt afstemming makkelijker met de school van het kind, of dit nu een reguliere school is of een school voor speciaal onderwijs.