Kinderen met een neurologische aandoening kunnen behalve fysieke problemen ook leer- en ontwikkelingsproblemen hebben. In ons centrum onderzoeken wij hun leerproblemen én leerpotentieel.

Wij brengen expertise vanuit de kinderneurologie, klinische neuropsychologie en neurodidactiek bij elkaar. Die kennis en ervaring vullen we, indien nodig, aan met expertise uit andere vakgebieden zoals (ortho)pedagogiek, fysiotherapie, ergotherapie, logopedie of maatschappelijk werk. We werken samen met externe partners in universitaire ziekenhuizen die gespecialiseerd zijn in neurologische aandoeningen. Ook betrekken we de arts van uw kind bij het proces. Zo krijgen we een compleet beeld van wat uw kind wél kan. Tijdens het traject is er, als u daarmee instemt, afstemming mogelijk met de school van uw kind.

In het Centrum voor Neurologische Leer- en ontwikkelingsstoornissen zijn deskundigen vanuit meerdere vakgebieden bij uw kind betrokken. Dit multidisciplinaire team van experts levert de zorg. De expertise van de (kinder)neuroloog, en de klinisch neuropsycholoog/ gz-psycholoog staan centraal. Een kinder- en jeugdpsychiater kan worden gevraagd om mee te denken over gedragsproblemen die te maken hebben met de neurologische aandoening. 

Het team wordt, indien nodig, uitgebreid met een verpleegkundig specialist, maatschappelijk werker en een pedagogisch (thuis)begeleider. Voor overdracht naar scholen kunnen we de hulp inschakelen van de Dienst Ambulante Begeleiding van ons onderwijscentrum De Berkenschutse.

Indien nodig werkt het team ook samen met andere instellingen zoals de GGZ (geestelijke gezondheidszorg), Bureau Jeugdzorg, een kinderrevalidatiecentrum en/of scholen en onderwijsinstellingen.

De eindverantwoordelijkheid voor de diagnose en behandeling ligt bij de (kinder)neuroloog en de klinisch neuropsycholoog/gz-psycholoog. De medische eindverantwoordelijkheid ligt bij de (kinder)neuroloog.

Resultaat

De dienstverlening van het Centrum voor Neurologische Leer- en ontwikkelingsstoornissen van Kempenhaeghe is erop gericht diagnostiek op maat te leveren. Het hele team van professionals werkt samen aan het stellen van een diagnose rondom de problematiek van uw kind. Daarbij wordt rekening gehouden met de achterliggende neurologische oorzaak. Dit maakt het mogelijk beter in te spelen op wat uw kind precies nodig heeft.

Positieve invloed op leren en leerplezier

Uit eerder onderzoek weten we dat bij zeventig procent van de aangemelde kinderen een nieuwe, niet eerder gestelde werkdiagnose gevonden werd na ons onderzoek. 

Door een goede diagnose en begeleiding hopen we een positieve invloed te hebben op het leren en het leerplezier van uw kind. Hierdoor kan uw kind zich ook beter gaan voelen; daar zetten we ons samen met u voor in.

Voor welke kinderen?

We helpen kinderen met uiteenlopende neurologische aandoeningen: afwijkingen of infecties van het zenuwstelsel, traumatisch hersenletsel, neurologische aandoeningen als gevolg van complicaties rondom de geboorte of erfelijkheid. Er zijn bijzondere zorgprogramma’s voor kinderen met een spierziekte en voor kinderen met neurofibromatose type 1.

Dit doet het centrum verder

Het Centrum investeert in: 

  1. deskundigheidsbevordering via (na)scholing; 
  2. samenwerking met speciaal onderwijs (langdurige zieke kinderen en mytylscholen) en GGZ; 
  3. opbouw van netwerken met landelijke centra op het gebied van spierziekten en Neurofibromatose; 
  4. wetenschappelijk onderzoek en samenwerking met universitaire centra.

Heeft u vragen over neurologische aandoeningen?