Deelname Kempenhaeghe Expeditie Leercultuur: zorg en innovatie hand in hand
Expertisecentrum Kempenhaeghe heeft deelgenomen aan de Expeditie Leercultuur, een initiatief van de LLO-Katalysator, een lerend netwerk dat gelooft in de kracht van voortdurende ontwikkeling. Het doel van Expeditie Leercultuur: een positieve leercultuur stimuleren en versterken. Kempenhaeghe is genomineerd vanwege de samenwerking met Fontys Hogeschool binnen het Zorginnovatienetwerk (ZIN).
Kempenhaeghe was genomineerd, dat de inzet van het expertisecentrum onderstreept, met veel kennis binnen het Centrum voor Epilepsiewoonzorg (CEW). Dit om zorg voor cliënten op het gebied van innovatie continu te verbeteren. Hoewel we niet behoorden tot de laatste vijf kanshebbers voor de hoofdprijs, mochten we ons presenteren op de markt. Ondanks dat we niet gewonnen hebben, was het wel een enorm inspirerende en leuke middag.
Innovatie en leren binnen het Zorginnovatienetwerk
Binnen het CEW van Kempenhaeghe werken zorgprofessionals en studenten nauw samen in het Zorginnovatienetwerk (ZIN), een platform dat praktijk en onderwijs samenbrengt. De ZIN-afdelingen fungeren als professionele leeromgevingen, waar theorie direct wordt toegepast in de dagelijkse zorg. Onder begeleiding van ervaren Lecturer Practitioners (LP’ers) werken studenten aan actuele zorgprojecten die gericht zijn op concrete verbeteringen in de zorgpraktijk. Denk hierbij aan projecten rondom werkdruk, zelfmanagement, palliatieve zorg en samenzorg. Marije Ruijven, Directiesecretaris bij CEW: Wat het ZIN en daarmee ook het leerklimaat bij CEW bijzonder maakt, is de intensieve betrokkenheid van de LP’ers en andere medewerkers bij studenten. Hierdoor is er bij CEW altijd een goed vangnet, in goede tijden maar ook als het soms wat lastiger is voor studenten.
De samenwerking biedt studenten de mogelijkheid om waardevolle ervaring op te doen, terwijl zij tegelijkertijd bijdragen aan de kwaliteit van zorg. Door langlopende zorgthema’s te verbinden met onderzoek, zorgen we er samen voor dat innovaties niet blijven hangen in theoretische kaders, maar daadwerkelijk worden toegepast in de praktijk. Dit cyclische proces van leren, werken en innoveren houdt onze zorg up-to-date en toekomstgericht. Doordat zorgmedewerkers participeren, blijven ook zij tegelijkertijd leren en openstaan voor nieuwe ontwikkelingen. Ruijven: “We zijn ontzettend trots op de inzet van het ZIN in de gehandicaptenzorg binnen Zuidoost-Brabant. We laten bovendien studenten in een leerzame setting kennismaken met de zorg van onze doelgroep.”
Kempenhaeghe als koploper in zorginnovatie
Bij Kempenhaeghe zien we innovatie als een essentieel onderdeel van onze zorgvisie. Door studenten actief te betrekken bij projecten die gericht zijn op zorgverbetering, bouwen we aan een cultuur waarin leren en ontwikkelen centraal staan. Studenten brengen nieuwe inzichten mee vanuit hun studie, terwijl zorgmedewerkers hen begeleiden in de vertaling van deze kennis naar de dagelijkse zorg in de breedste zin van het woord. Dit zorgt niet alleen voor vernieuwing, maar versterkt ook de ontwikkeling van onze professionals.
Onze deelname aan voor de Expeditie Leercultuur is een bevestiging van onze toewijding om leren en innoveren in de zorg verder te verankeren. Op 12 september presenteerden we onze aanpak tijdens de uitreiking. Helaas hebben we niet gewonnen, toch zijn we trots op wat we hebben neergezet. Lecturer Practitioner (LP) Inge Smits: “Het is super om te zien dat initiatieven die ‘leven lang leren’ nastreven door deze middag van elkaar kunnen leren en dat ook Kempenhaeghe haar steentje bijdraagt.” Het expertisecentrum feliciteert Saxion en het project ‘gas erop’ met het winnen van de Expeditie Leercultuur-prijs.