Nieuws
Lees voor

Somnoloog Ingrid Verbeek over de gevolgen van slapen in de hitte en wat je eraan kunt doen

Vandaag is somnoloog en slaapexpert dr. Ingrid Verbeek op radio en TV te zien en te beluisteren over slapen in de hitte.
Kijk- en luistertips:

Het kan een hele uitdaging zijn om goed te slapen in deze hitte. De ideale slaapkamertemperatuur is 15 tot 20 graden. Dat lukt in de meeste van onze huizen momenteel niet. Om goed in slaap te kunnen vallen, moet het lichaam kunnen afkoelen. Dat is dezer dagen lastig. De laatste jaren neemt het aantal dagen met temperaturen boven de 30 graden toe. Dat vraagt om aanpassing omdat anders uitdroging en oververhitting op de loer kunnen liggen.

Onze somnoloog dr. Ingrid Verbeek ging vandaag in interviews voor radio en televisie in op 'slapen in de hitte' en hoe je hiermee het beste kunt omgaan. Haar tips:
- Pas je werktijd aan als dat mogelijk is.
- Wordt het heel warm in je huis, ga dan wat later naar bed en sta wat eerder op.
- Werk je thuis? Dan kun je mogelijk een korte siësta inpassen.
- Werk of slaap je op zolder? Bekijk dan of je een koelere ruimte kunt opzoeken, zoals bijvoorbeeld de gang.
- Slaap eventueel buiten met een slaapmasker tegen het opkomend licht (denk dan wel aan bescherming tegen muggen).
- Plaats een koude kruik in je bed en/of zet een fles ijswater voor een ventilator.

En het belangrijkste: Maak je geen zorgen over een korte periode met slechtere nachten. De hitte is tijdelijk!