Eerste hulp bij epilepsie-aanvallenAdviezen bij slaapproblemen
Lees voor

Slaapprobleem

Slaap is een periode van rust die we nodig hebben om zowel lichamelijk als geestelijk te herstellen. Wie denkt dat er een standaardnorm bestaat voor ‘goede gezonde slaap’ heeft het mis. De slaapbehoefte verschilt sterk per persoon. Veel slaapklachten zijn bovendien terug te voeren op verkeerde verwachtingen, belevingen en gedrag. Slaapklachten zijn altijd subjectief. Zo kan de ene persoon vinden dat hij prima slaapt, terwijl een ander met een vergelijkbaar slaappatroon meent dat hij slecht slaapt. 

We spreken van een chronisch slaapprobleem als klachten minstens drie keer per week optreden en gepaard gaan met klachten zoals vermoeidheid, slaperigheid overdag, concentratieproblemen en prikkelbaarheid gedurende minstens drie maanden.

Uitingsvormen van slaapklachten

Slecht slapen kan op verschillende manieren tot uiting komen.
Lees meer...
Slecht slapen kan op verschillende manieren tot uiting komen. 
  • Slecht slapen ’s nachts
    Problemen met inslapen en doorslapen en te vroeg wakker worden. Piekeren, stress, angst kunnen het slapen bemoeilijken. Soms spelen daarbij verkeerde slaapgewoonten een rol. Ook kunnen er lichamelijke neurologische stoornissen in het spel zijn. Voorkomende aandoeningen zijn ademhalingsstoornissen tijdens de slaap (slaapapneu) en het syndroom van rusteloze benen.
  1. Slaperigheid overdag
    Sommige mensen hebben overdag last van vergrote slaperigheid en vermoeidheid. Ze vallen op willekeurige momenten in slaap zonder dat ze bij machte zijn dat tegen te gaan. Deze mensen kunnen last hebben van de zeldzame aandoening narcolepsie. Of zij zijn ten gevolge van een ademhalingsstoornis tijdens de slaap (slaap-apneu) oververmoeid geraakt. Ook zijn er mensen die kampen met de gevolgen van een slechte nachtelijke slaap, soms door lichamelijke klachten, soms door een onregelmatig levenspatroon of door het gebruik van bepaalde medicijnen en/of genotsmiddelen.
  • Verstoord slaap-waakritme
    De hersenen regelen het slaapwaakritme. De 'biologische klok' is bij ieder mens anders ingesteld. Via de ogen reageert het regulatiecentrum in de hersenen op veranderingen in de lichtintensiteit van de buitenwereld die van invloed zijn op het tijdstip van inslapen en wakker worden. De biologische klok kan ontregeld worden, bijvoorbeeld door lang uitslapen op vrije dagen, vliegreizen of door het werken in ploegendienst. Bij sommige mensen wijkt die biologische klok van nature af van het maatschappelijke ritme. Dit kan hun functioneren   ernstig belemmeren.
  • Ongewenste gedragingen ’s nachts
    Hierbij kan gedacht worden aan slaapwandelen, angstaanvallen, bedplassen en tandenknarsen.